Olli Haapala
Markkinaoikeus antoi tiistaina päätöksensä Uudenkaupungin kaupungin viime toukokuussa tekemästä henkilökuntalahjojen hankinnasta. Tarjouskilpailussa edullisimman tarjouksen tehnyt Hansa-Silver Oy haastoi viime elokuussa kaupungin markkinaoikeuteen hankintapäätöksestä. Markkinaoikeus hylkäsi Hansa-Silverin hakemuksen.
Hansa Silver halusi kaupungilta oikaisua tarjouspyyntöön ja oikeutta itselleen myös markkinaoikeudesta. Yritys tarjosi omia tuotemallejaan, joita kaupunki ei halunnut jakaa henkilökunnalle lahjoinaan.
Markkinaoikeus katsoi että hankintayksikkö on (Romantiikka-sarjan) yksilöllistä esteettistä arvoa omaavia pöytähopeita lahjaksi hankkiessaan voinut kuvata hankinnan kohteen mainitsemalla tuotteen valmistajan ja sarjan nimen. Markkinaoikeuden mielestä tuotteen ulkomuodon tarkka yksilöinti on edellyttänyt valmistajan nimen mainitsemisen.
Koska Romantiikka-sarjan pöytähopeiden kanssa ulkomuodoltaan yhteneviä tuotteita ei ole ilmennyt olevan saatavilla, markkinaoikeus ei pidä hankintamenettelyä virheellisenä, vaikka tarjouspyynnössä ei ollut lain edellyttämää ilmaisua "tai vastaava".
Kaupunki järjesti lahjatuotteiden – hopeisten aterinsarjojen – hankinnasta tarjouskilpailun toukokuussa. Edullisimman tarjouksen tehnyt helsinkiläinen Hansa Silver Oy tarjosi omia tuotemallejaan, joita kaupunki ei halunnut jakaa henkilökuntalahjoinaan.
Kaupungin hyväksymä edullisin tarjous oli 26.560 euroa ja sen teki Kultakello Ky Uudestakaupungista. Hankintapäätöstä ei pantu silloin täytäntöön.
Kultakeskus Oy:n myymän Romantiikka-sarjan esineitä on aikaisemmin jaettu henkilökuntalahjoina. Kun kaupunki on kuitenkin jakanut myös niin sanottuja vastaavia tuotteita, henkilökunnan keskuudessa on syntynyt närää niiden sopimattomuudesta Romantiikka-sarjaan kuuluvien pöytähopeiden joukkoon.
Sekakattauksesta eroon
Kaupungin palveluksessa ollut aviopari on voinut näin saada lahjaksi erityyppisiä pöytähopeita. Kaupunki halusi pysyä Romantiikka-sarjassa myös muun muassa henkilöstön tasavertaisuuteen vedoten.
Uusikaupunki antaa henkilökunnalleen 20 vuoden palvelusta Romantiikka-sarjan kakkuveitsen ja kakkuhaarukan, salaattiottimet sekä tusinan kahvilusikoita. Puoli tusinaa hopeisia ruokailuveitsiä ja -haarukoita annetaan 30 vuoden sekä puoli tusinaa ruokailulusikoita 40-vuoden palvelusta.
Vuosittain annetaan 20 vuoden palvelusta lahjoja 40-50 henkilölle, 30 vuoden palvelusta 15-20 ja 40 vuoden palvelusta 3-5 henkilölle. Näin 40 vuoden työrupeama tuo pöytään ateriakokonaisuuden kuudelle hengelle.
Lahjapakkauksissa on laatta, johon on kaiverrettu Uudenkaupungin vaakuna.
Noin 40 prosenttia kaupungin palveluksessa olevista on ollut töissä 20-29 vuotta. Uusikaupunki tilasikin yhteensä 95 kappaletta aterinsarjoja.
Kaupungin henkilökuntaa on muistettu pitkäaikaisesta palvelusta Romantiikka-sarjan aterimilla vuodesta 1997. Päätös on tehty henkilöstöosastossa viranhaltijapäätöksenä.
Pomot makutuomareina
Kilpailuttaessaan hankintaa kaupunki sai useita tarjouksia, joista edullisimman teki Hansa Silver Oy. Aterinsarjat olivat Robert-sarjaa, �eivätkä ne voi mitenkään korvata Romantiikka-sarjaa�, sanoivat kaupunginjohtaja Kari Koski ja hallintojohtaja Ossi Pelttari kaupungin vastineessa markkinaoikeudelle.
Koski ja Pelttari perustelivat lausuntonsa aterinten tarkoilla kokomittauksilla ja arvioilla niiden koristekuvioiden ja muotoilun erilaisuudesta ja jäljitelmämäisyydestä.
-Mikäli Robert-aterimet ja Romantiikka-aterimet olisivat patenttioikeudellisia kopioita lääkkeiden tavoin, Robert olisi vastaava tuote, joka olisi hyväksyttävä tarjouskilpailussa, järkeilevät Koski ja Pelttari.
Hansa-Silverin mukaan kaupungin perustelu oli subjektiivinen sen suhteen, mikä on laadullisesti, malliltaan ja muilta ominaisuuksiltaan �vastaava� tuote.
Kaupunginhallitus pohti aterinongelmaa ensin ja hylkäsi Hansa-Silverin oikaisuvaatimuksen tarjouskilpailun muuttamisesta.