Olli Haapala
Nimikyltin kirjainten punainen ja sininen oli vaihdettu oranssin ja sinisen lämpimämpiin sävyihin kun Uudenkaupungin Euromarket avasi uusitun myymälänsä eilen. Päivittäistavarakaupan valikoimaa on uudistettu ja myymälä tuntuu avarammalta, vaikka pinta-alaa ei ole tullut lisää.
Lattiapintaa jäi kuitenkin jäljelle, sillä marketin tiloihin muuttaa myöhemmin Uudenkaupungin Uusi Apteekki.
Suomen Lähikaupan Euromarket-ketjun johtaja Sami Määttä kertoi Uudenkaupungin myymälän kasvojenpesun olevan toinen Salon marketin jälkeen. -Täällä tila on jaettu uudestaan, päivittäistavarat eli elintarvikkeet saivat 300-400 neliötä lisää tilaa, kalusteet uusittiin lähes kokonaan, menevimmät tuotteet saivat lisää tilaa ja hitaimmin kiertävät elintarvikkeet karsittiin. Yksittäisillä tuotteilla on nyt enemmän tilaa.
Sami Määttä ja paikallinen Euromarket-päällikkö Timo Salminen kertovat vaateosaston supistuneen sisäpukeutumiseen. Ulkopukeutuminen jäi, talvitakkia tai kenkiä ei enää valikoimista löydy. -Haluamme keskittyä ruokapuoleen, varsinkin nyt kun sunnuntai-aukiolot asettavat sille oman haasteensa.
Tavaraa kaukaa ja läheltä
Euromarket-ketjun logistiikkakeskus sijaitsee Vantaalla, mutta Salmisen mukaan paikallisuutta edustavat Laitilan ja Turun leipomoiden leipä sekä paikalliset vihannekset ja hedelmät varsinkin kesällä. Uusikaupunkilaisille tärkeä kala tulee nyt Heimon Kala Oy:ltä (entinen Saaristomeren Kala Oy), siis viljeltyä kirjolohtia ja uutena norjalaista merilohta. -Tarkoitus on kehitellä valikoimien paikallisuutta lisää. Kalatoimittajan lisäksi tarvitsisimme kipeästi ja varsinkin sunnuntain aukiolojen takia tuoretta lähileipää, toteaa Salminen ja heittää haasteen vakkasuomalaisille leipureille.
Paikallisen panimon olutta Timo Salmisen ei tarvitse kehua. -Se on 'kuumaa' tavaraa, joka ei makaa varastossa.
Markkinajohtajuus Uudessakaupungissa?
Ketjujohtaja Sami Määttä sanoi suoraan, että marketin uudistuksella tähdätään markkinajohtajuuteen Uudessakaupungissa. -Euromarket hakee markkinoita sieltä, mistä sitä on saatavissa. Myydyt suuret Euromarketit Porissa ja Oulussa eivät sovi uuteen konseptiimme �helppo ja halpa�, joka on toteutettu vasta Salossa ja nyt täällä. Hintataso tulee muuttuumaan Uudessakaupungissa useita prosentteja, lupaa Määttä.
Kun tarkkoja paikallisia markkinaosuuslukuja ei ole saatavissa, Määtän tavoite tuntuu kovalta, mutta mahdolliselta. Ei tarvita kuin nousu noin 35 prosenttiin, jolle Uudessakaupungissa lienee jo nyt 20-25 prosentin 'pohjat'.
Helsinkiläinen ketjujohtaja hakee Euromarketille tulosta volyymien kautta. Siinä keskeisessä osassa on samalla myös markettien tapa pitää tavaravalikoimaa esillä niin sanottuina pallet-hyllyinä. -Kysymyksessä on tavaran esillä pitämisen kehittynyt muoto, jossa tavaraa ei hyllytetä, vaan pannan esille 'alustoille', jotka vaihdetaan. Käytäntö sopii erityisesti juomiin, mehuihin ja kuivatavaraan.
Sekä ketjujohtaja Sami Määttä että paikallinen marketjohtaja Timo Salminen muistuttavat, että tavaravalikoimaa ei ole fiksattu tiettyyn vakionimikkeistöön, vaan elää asiakkaiden palautteen ja ostokäyttäytymisen mukaisesti.
Raju kilpailu markkinaosuuksista
Suomen päivittäistavarakaupan markkinaosuuksista käydään timantinkovaa kilpailua. Toissa vuonna S-ryhmä rynni maagiseen 42,4 prosentin osuuteen, samanaikaisesti kun 40 prosentin markkinaosuuden aikaisemmin ylittänyt K-kauppa luisui alamäkeen ja vajaaseen 34 prosenttiin. S-ryhmä lisäsi markkinaosuuttaan 1,4 prosenttiyksikköä.
Suomen Lähikaupan markkinaosuus oli toissa vuonna 11,3 prosenttia, mutta sen niskaan hengittäneen saksalaisketju Lidlin markkinaosuus nousi 5,1 prosenttiin. Lidl ohitti Valintatalo-ketjun ja ohittanee myös Siwa-ketjun, jos saksalaisketjun tuloksenteko edelleen paranee.
Markkinajohtajin aolevien kahden suuren takana kamppailevan Suomen Lähikaupan markkinaosuus oli toissa vuonna laskussa ja tulos tappiollinen. Herätyskellot ovat soineet ja kaupparyhmän pääomistaja, eurooppalainen yksityinen paaomasijoittaja IK Investments Partners (aikaisemmin Industri Kapital) ei voi olla reagoimatta tilanteeseen.
Viime ja tänä vuonna osa Euromarketeista onkin myytyy paikallisille osuuskaupoille. Euromarket ketjujohtaja Sami Määtän mukaan kysymys on uuden konseptin soveltumattomuudesta myytyihin liikeisiin. Seuraavat kaupat tehdään maaliskuun aikana Oulussa, jossa Raksilan ja Linnainmaan Euromarketit siirtyvät Osuuskauppa Arinalle. Kilpailuvirasto on jo hyväksynyt kaupat.
Suomen Lähikauppa Oy:llä on kolme kauppaketjua Euromarket, Siwa ja Valintatalo. Kauppoja on yli 740, joista Euromarketilla 17, Siwalla 540 ja Valintatalolla noin 180 myymälää. Osa kaupoista palvelee asiakkaitaan joka päivä vuoden ympäri. Henkilökuntaa Suomen Lähikaupalla on 7.000.