Aluesanomat
Tiehallinto, nykyinen Liikennevirasto, kokeili viime kesänä valtateillä 3 ja 23 uudentyyppisiä leveän keskialueen tiemerkintöjä. Autoilijoiden palaute merkinnöistä oli positiivinen ja niitä toivottiin lisää.
Kokeiluilla selvitettiin millaisia vaikutuksia leveällä keskialueen tiemerkinnällä yksiajorataisella tiellä on ajoneuvojen nopeuteen, ajoneuvojen sivuttaiseen sijaintiin ajokaistalla ja ohitusten määrään. Lisäksi selvitettiin, mitä mieltä ajoneuvojen kuljettajat olivat uusista tiemerkinnöistä.
Nopeudet putosivat
Ajonopeudet putosivat huonoissa näkyvyysolosuhteissa ja ajoneuvot ajoivat kauempana tien keskilinjasta. Leveämmät, näkyvämmät tiemerkinnät eivät johtaneet nopeuksien kasvuun huonoissa näkyvyysolosuhteissa illalla ja yöllä kuten yleensä tapahtuu, kun tien optinen ohjaus paranee.
Tien pinnan ja tiemerkintöjen välisen kontrastin ollessa suurimmillaan pimeään aikaan leveän keskialueen tiemerkintä saa ajokaistat näyttämään normaalia kapeammalta. Tämä kertoo tiemerkinnän visuaalisesti nopeutta alentavasta vaikutuksesta.
Molemmissa kokeilukohteissa kuljettajat ajoivat leveän keskialueen tiemerkinnän toteuttamisen jälkeen kauempana tien keskilinjasta. Suurin turvallisuushyöty saavutetaan nimenomaan vastakkaisten liikennevirtojen välisen etäisyyden kasvusta. Leveän keskialueen tiemerkinnän myötä kuljettajilla on enemmän toiminta-aikaa korjata ajolinjaa tai väistää kriittisessä kohtaamistilanteessa.
Ei lisää ohituksia
Leveän keskialueen merkitsemisen ei havaittu vaikuttaneen ohitusten määriin.
Tutkimustulokset saatiin kenttätutkimuksissa mittamaalla ajoneuvojen pistenopeuksia, matkanopeuksia, sivuttaista sijaintia ja ohitusten määriä ennen tiemerkinnän toteuttamista ja sen jälkeen. Kokeiluosuudet sijaitsevat poliisin automaattisen nopeusvalvonnan alueella.
Kuljettajien kokemuksia ja mielipiteitä selvitettiin haastatteluin – ja palaute oli positiivista. Uutta tiemerkintää pidettiin hyvänä ja hyödyllisenä liikenneturvallisuuden kannalta. Kuljettajat toivoivat vastaavia tiemerkintöjä lisää. He pitivät tiemerkintää selkeänä eikä sen tulkinta aiheuttanut ongelmia.
Leveän keskialueen tiemerkinnällä pystytään todennäköisesti estämään tai lieventämään kohtaamisonnettomuuksia. Tiemerkinnän laajempi käyttö edellyttää kuitenkin vielä kohteiden seurantaa ja uusia kokeilukohteita positiivisten tulosten varmistamiseksi. Muun muassa kevyen liikenteen järjestelyihin on kiinnitettävä erityistä huomiota toteutuskohteita valittaessa ja tiemerkintöjä tehtäessä. Mikäli osuudella ei ole erillistä kevyen liikenteen väylää, pientareelle pitää jäädä riittävästi tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille.