Aluesanomat
Laitilan Puhelin Osk jakaa ostohyvitystä kaikille niille asiakkailleen, jotka ovat myös osuuskunnan jäseniä. Näin osuuskunta haluaa huomioida niitä jäseniään, jotka käyttävät osuuskunnan palveluita. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun osuuskunnassa käytetään tätä päivittäistavarakaupan puolelta jo monelle tuttua osuustoiminnan ylijäämän jakamisen tapaa.
Osuuskunnan toimintaperiaatteista keskeisin on laadukkaiden ja hinnoiltaan kilpailukykyisten palveluiden tuottaminen sen jäsenille. Laitilan Puhelin Osk onkin pyrkinyt hinnoittelemaan omien tuotteidensa ja palveluidensa asiakashinnat ensisijaisesti kustannuksia vastaavasti, mutta samalla myös markkinahintaisiksi ja kilpailukykyisiksi. Onnistuessaan tässä osuuskunta tavallaan jakaa ylijäämäänsä jäsenilleen jo ennen kuin se palveluitaan edes laskuttaa.
Mikäli osuuskunnan toiminnassa tämänkin jälkeen syntyy ylijäämää, se voi lain mukaan palauttaa sitä jäsenilleen käytännössä kolmella tavalla : maksamalla osuuspääomalle korkoa, korottamalla osuusmaksua, taikka antamalla ostohyvityksiä. Aiemmin Laitilan Puhelin on hyödyntänyt näistä mainituista kahta ensimmäistä tapaa. Nyt ylijäämän jako toteutettiin kolmannella mainitulla, joka päätyy parhaiten telepalveluista osuuskunnalle tuottoja tuovien jäsenten hyväksi.
Ostohyvityksinä on päätetty palauttaa kaikkiaan 100.000 euroa. Ostohyvitys jaetaan jäsenen osuuskunnalta vuoden 2009 aikana tekemien ja säännöllisessä palvelulaskutuksessa olevien ostojen suhteessa. Suurin yksittäinen hyvitys on näin laskettuna noin 1.650 euroa ja pienin noin 1 euron. Hyvitystä saa kaikkiaan 2 650 eri osuuskunnan jäsentä ja keskimääräinen jäsenen saama hyvitys on 37 euroa.
Hyvitys annetaan näille jäsenasiakkaille nyt tammikuussa tehtävän palvelulaskutuksen yhteydessä. Mikäli tällä laskulla olevat jäsenen ostot ovat pienemmät, kuin nyt tulossa oleva hyvitys, annetaan loppuhyvitys myöhemmillä laskuilla.