Vakka-Suomen Aluesanomat

Tänään on 21.10.2019

Sähköautokonsepti myynnissä: Valmet Automotive toivoo sarjatuotantoa Uuteenkaupunkiin

Olli Haapala

Valmet Automotiven visio, joka johti omaan konseptiautoon Evaan, on yksinkertainen: autonvalmistaja uskoi sähköautojen olevan tulevaisuuden liikennevälineitä. -Haluamme edelleen olla vahvoja sillä alueella, totesi Eva-projektin vetäjä Jari Mattila perjantaina. Sisustusta myöten vitivalkoinen, urheilullisuutta henkivä ja Geneven autonäyttelystä palannut sähköajokki oli ajettu tehtaan näyttelysaliin maakunnan lehtiväen tutkittavaksi.

Viestintäpäällikkö Teija Åhlman kertoi autotehtaan strategiaan kuuluvan laajemman palvelukonseptin. -Asiakas voi siis tulla ostamaan meiltä haluamansa projektin. Nyt ydinalueseemme kuuluu sähköautojen ja liikennevälineiden kehittäminen.

-Oman konseptiauton Evan ansiosta meillä on entistä paremmat mahdollisuudet tarjota autoteollisuudelle räätälöityjä palvelupaketteja sähköautojen valmistukseen saakka.

Tuotanto täällä tai muualla

Valmet Automotive ei aio aloittaa oman automerkin valmistusta, mutta konsepti voidaan myydä jollekin autonvalmistajalle, joka voi itse aloittaa sarjavalmistuksen. -Mutta toki myös me olemme enemmän kuin kiinnostuneita auton valmistuksesta. Kun joku ostaa projekti-Evan, 2-3 vuoden kuluttua autoa valmistetaan – jonkin merkkisenä – jossakin. Voi olla että puolen vuoden kuluttua sopimus on valmis, tai voi olla ettei ole, kertoi Jari Mattila.

Evan kehittäminen alkoi huhtikuussa vuosi sitten. Työ lähti alkuun markkinoita nuuskimalla ja auton sisintä olemusta pohtimalla. Tavoitteeksi asetettiin erityisesti Yhdysvaltojen ja Euroopan markkinoille suunnattu sähköinen kaupunkiauto, joka sopii myös perheille. -Mutta kehitystyön hintaa en suostu kertomaan, pidetään se omassa tiedossa, sanoi Mattila.

Missä 400-500 miljoonaa?

Autoalan asiantuntijoiden mukaan rahaa suunnittelusta sarjavalmistukseen uppoaa konseptiautosta riippuen 400-500 miljoonaa euroa. Mutta kun merkki lyö itsensä läpi ja nousee hulppeaan suosioon, Evan kaltaisen verottomana noin 25.000 euroa maksavan sähköauton sarjavalmistus lyö taatusti leiville sähköautobuumin yhä kuumetessa maailmalla.

Uusikaupunkilaiset autonrakentajat eivät juuri muuta toivo, kuin että viisitoistahenkisen Eva-tiimin työ tuottaisi tulosta. -Kyllä, alihankintatyö poislukien hommaan on mennyt 15 henkilötyövuotta. Kiinnostuneita on ollut, useampikin, kertoi Jari Mattila ja viittasi vajaa viikko sitten päättyneeseen Geneven autonäyttelyyn. -Myynnin kannalta konseptiauto on ihan pakollinen, siksi tälle ei ole tarvinnut tehdä tavanomaisia kolaritestejä. Simuloituja testejä sensijaan on tehty.

Muutama euro Turun reissuun

Eva-projektipäällikkö Jari Mattila kertoi samaan hengenvetoon, että auton runko on omaa suunnittelua. -Niin sanottu space-frame, 'turvakehikko' tai modilaarinen profiili, on auton runko, jolle koria vaihtelemalla voidaan rakentaa perheauton lisäksi esimerkiksi jakeluauto tai tilataksi. Evan itsekantava alumiinirunko on tehty juuri sähköautoille sopivaksi. Kaksi plus kaksipaikkaisen ratkaisun lisäksi voidaan tehdä viisi- tai seitsenpaikkainen malli.

Ainoan Evan valkoisena hohtava kori on epoksihartsia, tutummin lasikuitua, ja teetetty pälkäneläisellä alihankkijalla. Valkoisella nahalla päällystetyt istuimet ja valkoiset sisätilat eivät sallikaan suuria mittari- ja kojetauluja, jotka korvaa navigaattori ja maallikolle toistaiseksi avautumaton ohjausjärjestelmä. Ohjauspyörä sentään löytyy, samoin liikennelain mukaiset valo- ja muut säätölaitteet. Komuunikaatiovälineitä ja -mahdollisuuksia löytyy jos minkälaisia.

Kaksi sähkömoottoria

Takatilan lattian alla on vastakkain kaksi takapyörien akselissa kiinni olevaa suoravetosähkömoottoria. Kun moottorit pyörivät samalla nopeudella kuin renkaat, auton taloudellisuus paranee ja samalla saadaan muuta hyvää ajoneuvon mekaniikkaan.

Energiayhtiö Fortum on kehittänyt yhteistyökumppaninsa kanssa akkujen latausaseman. Se toimii matkapuhelimella: akkujen lataaminen (ja maksaminen?) tapahtuu tekstiviestillä. Akkuyksikköjä on kaksi, litiumioniakut on sijoitettu auton keskikonsoliin ja takaistuimen alle. Akkuteho on 35,5 kilowattituntia, lataus tapahtuu latausmuuntajien kautta 12 voltin virralla 335 voltin sähkövirrasta. Lataus Evan tapauksessa kestää 10 tuntia. Akkujen kestoikä on 1000-3000 latausta eli auton näytössä on silloin 160.000 – 480.000 kilometriä. -Joissakin sähköautoissa latausaika on vain puoli tuntia, mutta silloin lataus tapahtuukin jo käsivaren paksuisen kaapelin avulla.

-Akkujen kehitys on todella lähtenyt liikkeelle, mutta yhä vielä auton verottomasta hinnasta noin puolet syntyy akuista. Akkujen lisäksi vero- tai muilla ratkaisuilla voidaan edistää kokonaan päästöttömien autojen kehitystä. Esimerkiksi Englannissa sähköauton ostaja saa 5.500 euroa veronpalautusta, kertoi Jari Mattila. Hän lisää vielä Evan laaduksi yhden seikan. -Eva on sähköautona sellainen, jollaisen sähköauto voisi olla ilman minkäänlaisia perinteisen auton rajoitteita: rakennettu alusta asti sähköautoksi.

Valmet Automotiven Eva-projektin takana on joukko yhteistyökumppaneita: Fortum, Nokia, Navteq, Vacon, Nokian Renkaat, Idis Design, Cadring, Axco-Motors, Hybria, Powerfinn, Convergens, Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Metropolia-ammattikorkeakoulu ja RLE.

Lisätty la 10.4.2010 | 1 kommentti

Arkisto

Muntilan tuulipuiston rakentaminen alkamassa

Uusikaupunki • to 17.1.2013

U:gista uudentyyppinen jäänmurtaja

Uusikaupunki • ti 18.12.2012

Maija Junkola-Lehtosesta tulossa uusi hallituksen puheenjohtaja

Uusikaupunki • ma 17.12.2012

Ajokoirien kettukilvan voitto ja mestaruus Uuteenkaupunkiin

Uusikaupunki • su 16.12.2012

Verokarhu muuttaa Turkuun, verotoimisto asiakkailta pysyvästi kiinni

Uusikaupunki • su 16.12.2012

Lapsen huostaanoton omavaltaisesta jatkamisesta sakkoja

Uusikaupunki • su 16.12.2012

Hoivakoteja nousee U:giin pikavauhdilla, nyt vuorossa Suomen Hoivatilat ja Mainio Vire

Uusikaupunki • la 15.12.2012

Kaupunki ostanee palveluita uudesta Arttu Oy:n hoivakodista

Uusikaupunki • la 15.12.2012

Golf hyvä harrastus nuorille, sopii myös työpaikkojen liikuntaan

Uusikaupunki • la 15.12.2012

Satovahinkoala tänä vuonna 55.800 hehtaaria

Uusikaupunki • pe 14.12.2012

Biovakka Oy:n biokaasulaitoksen laajennus yva-menettelyyn

Uusikaupunki • pe 14.12.2012

Tukea paikalliselle meripelastustoiminnalle

Uusikaupunki • pe 14.12.2012

Uudenkaupungin uusi nuorisovaltuusto valittu

Uusikaupunki • pe 14.12.2012

U:gin päästöt viime vuonna 236.000 tonnia

Uusikaupunki • to 13.12.2012

Kolumni: Onko paikallispolitiikassa vain "kaverista" kysymys?

Uusikaupunki • to 13.12.2012

Seuratuki kasvaa, liikuntaharrastuksen kustannuksia halutaan alentaa

Uusikaupunki • ke 12.12.2012

Valtuusto antoi hallintokunnille juustohöylän ja 3 prosentin säästövaatimuksen

Uusikaupunki • ke 12.12.2012

Sähköiset reseptit käyttöön koko sairaanhoitopiirissä

Uusikaupunki • ti 11.12.2012

Kho ei muuttanut päätöstä kivilouhimo-murskaamon ympäristöluvan kumoamisesta

Uusikaupunki • ti 11.12.2012

Mauri Kontu: Etujärjestöjen lopetettava omien etujen ajaminen kilpailukyvyn hyväksi

Uusikaupunki • ti 11.12.2012

 
Mainoksia
 
Mainoksia

Aluesanomat • Alinenkatu 12 • 23500 Uusikaupunki

Verkkopalvelun säännöt Takaisin ylös