Arctia Shippingin ja Kemin Sataman perustama yhteisyritys Arctia Karhu Oy rakennuttaa uuden sukupolven satamajäänmurtajan. Noin 13 miljoonaa euroa maksava alus valmistuu Uudenkaupungin Työvene Oy:n telakalta syksyllä 2014. Hankkeen päärahoittajana toimii Nordea Pankki Suomi Oyj.
-Tämä uusi aluskonsepti on telakalle päänavaus. Saattohinausominaisuuksien yhdistäminen erinomaiseen jäänmurtokykyyn tulee olemaan uusi näyttö arktisesta osaamisesta suomalaisessa laivanrakennuksessa, toteaa toimitusjohtaja Harri Putro Uudenkaupungin Työvene Oy:stä.
Uusimmalla teknologialla varustetun aluksen pituus on 40 metriä, leveys 12,8 metriä ja syväys noin 6 metriä. Aluksen propulsioteho on 2 kertaa 1.800 kilowattia.
Uusi murtaja tulee toimimaan talvisin Kemi-Tornion satamajäänmurrossa. Kesäisin sitä voidaan käyttää muun muassa saattohinaus- ja öljyntorjuntatehtävissä.
Alus on suunniteltu niin, että sillä voidaan tarvittaessa korvata myös raskaampaa jäänmurtokapasiteettia erityisesti alku- ja lopputalvesta, mikä säästää kustannuksia. Arctia Karhulla on sopimus satamajäänmurrosta Kemin, Tornion ja Oulun satamissa.
-Liikennemäärät pohjoisessa tulevat kasvamaan. Uudisalus tuo kaivattua palveluvarmuutta ja turvallisuutta satamajäänmurtoon. Uudisalus on osa uutta palvelukonseptia, jota tulemme tarjoamaan myös muille satamille, sanoo Arctia Shippingin toimitusjohtaja Tero Vauraste.
Arctia lähetti tarjouspyynnön kahdeksalle telakalle, joista neljä jätti tarjouksensa. Uudenkaupungin Työvene Oy valikoitui voittajaksi, koska sillä on vahvaa aikaisempaa kokemusta jäissä kulkevista aluksista. Uudenkaupungin telakalla on rakennettu muun muassa monia pieniä ja keskisuuria erikoisaluksia.
Uuden satamajäänmurtajan suunnittelu, potkurilaitteistot, pääkoneet, teräsmateriaalit sekä suurin osa työstä tulevat Suomesta. Hankinnan kotimaisuusaste onkin korkea, arviolta 85 prosenttia. Suora työllistämisvaikutus on vähintään 70 henkilötyövuotta.