Aluesanomat
Yhteydenottotapa ja puhelinumero Uudenkaupungin yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen Uudenkaupungin toimipisteiden (U:ki, Kalanti, Lokalahti ja Pyhämaa) avosairaanhoidon lääkäreiden ja hoitajien vastaanotoille on muuttunut. Uusi kaikille potilaille ja asiakkaille yksi yhteinen ajanvaraus- ja tiedotusnumero on 02 – 8451 2400.
Uuden soittopyyntöautomaatin puhelinnumero on käytössä arkisin 8-15.30 välisenä aikana. Terveyskeskus soittaa potilaille ja asiakkaille takaisin samana päivänä klo 16 mennessä.
Jos potilas tai asiakas arvelee tarvitsevansa vastaanottoaikaa, hänen toivotaan soittavan klo 8-10 välisenä aikana. Muut puhelut kuten laboratoriotulosten kyselyt pyydetään soittamaan klo 13-15 välisenä aikana.
Kaikki vanhat numerot (solunumerot) kääntyvät automaattisesti uuteen numeroon. Puhelut uudessa numerossa ohjautuvat pääasiassa puhelinvastaajaan, jonne asiakkaan toivotaan jättävän lyhyen viestin asiastaan sekä puhelinnumeron, johon hän haluaa itsellellen soitettavan. Soittojen määrästä riipuuen yhteyden hoitajaan voi saada myös suoraan.
-Numero, josta asiakas soittaa, tallentuu järjestelmään automaattisesti, joten yksi puhelu riittää. Päivän mittaan ei siis kannata soitella uudestaan saman asian vuoksi, neuvovat johtava ylilääkäri Sari Koistinen ja avosairaanhoidon osastonhoitaja Sari Mykrä. -Mutta jos paluusoitto halutaan samaan numeroon, josta asiakas soittaa, ääniviestiin ei tarvitse jättää mitään numeroa.
-Asiakkaiden kannattaa huomioida, että oman numeron rekisteröityminen järjestelmään vaatii aikaa eli automaatin viesti tulee kuunnella kokonaan ja odottaa sen jälkeen viisi sekuntia ennen puhelun lopettamista.
Mukana vain avosairaanhoito
Mielenterveysasioissa ja elämän erilaisissa kriisitilanteissa asiakkaiden toivotaan soittavan edelleen suoraan päivystävälle psykiatriselle sairaanhoitajalle arkipäivisin klo 8-14 numeroon 0440 858 858.
Numero palvelee koko Uudenkaupungin yhteistoiminta-alueen asiakkaita, siis uusikaupunkilaisia, vehmaalaisia, taivassalolaisia, kustavilaisia ja pyhärantalaisia.
Puhelruuhkasta eroon
-Hoitotakuuseen kuuluu, että terveyskeskukseen saa välittömästi yhteyden. Näin ei ole ollut, mutta uudella soittopyyntöautomaatilla asia korjantuu. Latteisto käynnistettiin tänään maanantaina. Automaatti siis pyytää jättämään viestin ja ottaa numeron, kertoi Sari Koistinen. Uusi järjestelmä otettiin käyttöön maanantaina, jolloin aamupäivällä ”viestien tallentumisessa oli vielä joitakin ongelmia”. -Lastentaudeista päästään kyllä eroon.
Sari Mykrä lupaa vastapuhelun asiakkaalle samana päivänä. -Automaatti pystyy ottamaan 20 puhelua yhtä aikaa samalla sekunnilla. Koistisen mukaan puheluja tulee päivässä ”hirvittävä” määrä. Mykrä kertoi ongelman olleen se, että ”aikaisemmin 60-70 prosenttia puhelimista oli varattuja”.
Koistinen arvelee myös suuterveydenhuollon ja työterveyshuollon tulevan mukaan samaan keskukseen myöhemmin tänä vuonna. -He haluavat mukaan, ehkä tulo toteutuu jo syksyllä.
Uusi soittopalveluautomatiikka teki terveyskeskuksesta ”vihdoin” ajanmukaisen puhelinkeskuksen osalta. Hankinta ei ollut investointi, vaan muutos toteutettiin vuoraamalla lisää käyttöoikeutta puhelinoperaattorilta.