Aluesanomat
Viidennen kerran järjestettävän Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun parhaimmisto on valittu. Uusikaupunki on mukana viiden parhaan joukossa kilpailukykysrajassa Tul toril -toritapahtumalla ja matkailusarjassa tuotteistetuilla matkailupaketeilla.
Kilpailussa on mukana yhteensä 41 kilpailutyötä. Voittajat julkistetaan Piiri 2010 -tapahtumassa Tampereella 26. toukokuuta. Kilpailussa palkitaan parhaat työt neljässä sarjassa yhteensä 100.000 euron arvoisilla markkinointikampanjoilla.
Kilpailutöitä lähetettiin melko tasaisesti kaikkiin sarjoihin. Kilpailukyky-, matkailu- ja vuoden markkinointituote -sarjojen shortlistalle on kullekin valittu viisi työtä. Rekrytointisarjan shortlistalle valittiin kolme työtä.
-Kilpailuun on osallistunut tänä vuonna monipuolisesti kuntia ja seutuja. Mukana on sekä isoja alueellisia kokonaisuuksia että pienten kuntien markkinointitöitä. Markkinoinnin suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys näkyy töissä yhä paremmin. Edelleen monessa työssä tavoitteet jäävät melko yleiselle tasolle, mikä vaikeuttaa tulosten mittaamista ja jatkokehitystä, toteaa SM-kilpailun ylituomarina toimiva Kuntaliiton viestintäjohtaja Jari Seppälä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailulla halutaan kehittää markkinoinnin osaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä eli esimerkillistä ja tuloksellista markkinointia.
Kilpailukykysarjan viisi semifilaistia ovat Me Karkkilalaiset (Karkkila), Pöytyän kunta, Raumanmeren matkailupuisto (Rauma), Junamansikka 2009 (Suonenjoki) ja Tul toril (U:ki).
Matkailusarjan semifinalistit ovat GoTampere Oy / Visit Tampere Region -hanke (Kommunisteja, vakoilijoita ja maksullisia miehiä – kysyntää rospuutonkin aikaan), Lohja / Lohjan Matkailupalvelukeskus (Kunnallinen matkailuneuvonta ”asiakkaan iholle”), Länsi-Turunmaa (Lomaluotsi – Semesterlotsen), Savonlinnan Matkailu Oy (Tornin veljekset Savonlinnan seudun matkailun viestinviejinä) ja Uusikaupunki (Tuotteistetut matkailupaketit).