Olli Haapala
Tanskalainen Hundested Motor oli yksi monista juuttien moottoritehtaista. Tehtaan valmistama merimoottori ilmestyi Uudenkaupungin ”äijätorille”, jos ei muuten, niin juhlistamaan elokuun viimeisen viikonvaihteen Ammatikalastusmessuja Uudessakaupungissa. Messut ovat valtakunnalliset, mutta samalla myös Suomen ensimmäiset.
-Ammattikalastusmessuilla esitellään kattavasti kalastuksen avuksi viime vuosina kehitettyjä pyydyksiä, kalustoa, työtapoja ja laitteita. Messut ja oheisseminaari levittävät kalastajien tietoisuuteen eripuolilla Suomea tehtyjen kehityshankkeiden tuloksia, uusia teknisiä innovaatioita sekä välittävät tietoa uusimmasta kalastusvälineistön kehityksestä. Kehitystyön tulokset ja laitteet ovat messuilla näytteillä, mahdollisuuksien mukaan kehittäjineen ja käyttäjineen. Pääpaino on konkreettisessa kalastukselle todellista hyötyä tuottavien innovaatioiden esittelyssä, kerrotaan messujen nettisivulla. Messujen ensisijainen kävijäryhmä ovat Suomen ammattikalastajat ja muut elinkeinon parissa toimivat. Messujen tavoitteena on 1.000 kävijää, joiden houkuttelemiseksi järjestetään kalaan liittyviä rinnakkaistapahtumia. Teemoja ovat muun muassa verkkokalastus ja kalankäsittely sekä rysä- ja nuottakalastus. Messujen ohessa järjestetään ammattikalastukseen liittyvä seminaaritilaisuus. Messujen käytössä on ammattiopisto Novidan tiloja kaupungin keskustassa, mutta myös kalasatamassa ja muualla kaupungissa rittää nähtävää.
Moottori kävi hetken
Tanskalaisen meridieselin toi torille uusikaupunilainen insinööritoimisto Elhav. Pitkän säätämisen jälkeen kone kävi hetken.
Hundested Motorfabrik A/S aloitti 1921, kun August Jørgensen ja Johannes Højsgaard ottivat myyntiin DAN-moottoreita. Seitsemän vuoden kuluttua valmistui ensimmäinen oma moottori, puolidiesel, jossa oli 22 hevosvoimaa. Kaiken kaikkiaan tehdas valmisti 2.512 moottoria, viimeisen vuonna 1994. Joidenkin mielestä moottori oli viimeinen puolidiesel, mitä yleensä valmistettiin. Firma oli erityisen suosittu Grönlannissa.
Helsingin olympiavuonna 1952 valmistui moottori, joka sai numerokseen 1000. Moottori toimitettiin asiakkaalle, joka oli ostanut moottorin numero 1.
Hundested-moottorit eivät olleet varsinaisia neronleimauksia, mutta niissä oli regulaattorin ansiosta automaattinen sytytyksenvaihto. 60-luvulla tehdas siirtyi aluumiinimäntiin, jolloin teho kasvoi esimerkiksi kahdestatoista hevosvoimasta kuuteentoista. Moottorit olivat tavallisesti yksi- tai kaksisylinterisiä, mutta niitä valmistettiin myös kolmisylinterisinä. Suurin yksisylinterisen moottorin teho oli 98 hevosvoimaa, suurin kolmisylinterisen taas 400 hevosvoimaa.
Vanhaa moottoripajaa ei enää ole, sen tilalle rakennettiin uusi tehdas, joka kuitenkin muutti pois satamasta. Yksi ja sama perhe omisti tehtaan vuoteen 1998, jolloin se myytiin uudelle omistajalle. Yhtiön nimi on nykyään Hundested Propeller A/S.
Moottorit ovat yhä käytössä ja yleisiä Tanskassa, varsinkin merimoottoreina. Ja lopuksi hyvä lukija, tervetuloa Tanskan suurimpaan moottori ja konekokoelmaan.