Vakka-Suomen Aluesanomat

Tänään on 21.08.2019

Haaveena uniikki huvivene merialumiinista?

Rainer Tähtinen

Telakkateollisuuden alihankintatöihin erikoistunut Länsi-Hitsi ei ole yrityksenä jäänyt teollisuudenhaaran taantuman myötä jäänyt laakereilleen lepäämään ja töitä odottelemaan. Yritys kehitteli oman merialumiinista valmistetun kylpyhuljumallistonsa ja huljut ovat nyt osa yrityksen tuotantoa.

Toinen uusi aluevaltaus, huviveneet, ottaa ensiaskeleitaan yrityksen tuotantohallissa Orivolla Uudessakaupungissa. Keväällä valmistuva reilu kymmenmetrinen alumiinivene alkaa olla runkovalmiina. Kaikkiaan veneen alumiinipaino on noin 2 000 kg ja kokonaispainokin tulee liikkumaan noin 4 000 kg:n tietämillä.

– Viime kesänä saimme sähköpostitse yksityishenkilöltä tarjouspyynnön veneestä ja muutamien laskentatuntien ja selvittelyjen jälkeen tarjouksemme lähti ja se nappasi kiinni, kertoo Jani Halonen, joka on yrityksen yksi osakkaista.

Aivan ensimmäistä kertaa yritys ei hänen mukaansa ole venevalmistuksessa mukana. Viime vuonna valmistui alumiininen katamaraani, joka tosin oli mitoiltaan paljon pienempi kuin nyt tekeillä oleva huvivene.

– Pidensimme myös Helsingissä liikennöivän chartervene Dianan neljällä metrillä kaksikymmentäneljämetriseksi, joten venealaltakin alkaa olla jo hieman referenssiä, Halonen nauraa.

Asiakkaan tarpeiden mukainen

Yksityishenkilön tarjouspyyntö ihmetytti ensin, sillä investointi liikkuu kaikkineen päivineen noin 200 000 euron tietämillä. Vaikka hinta ensi alkuun veneisiin perehtymätöntä hirvittääkin, se saa oikeanlaiset mittasuhteet vertailusta. Uusi sarjatuotannossa oleva Kulkuri maksaa reippaasti toistasataatuhatta, joten uniikin veneen hinta ei olekaan niin mahdoton.

– Selitys tämän rakennuttamiseen oli varsin yksinkertainen. Markkinoilta ei yksinkertaisesti löytynyt asiakkaamme tarpeita ja vaatimuksia vastaavaa venettä.

Erityistarpeita olivat muun muassa veneen käytännöllisyys, alumiinirunkoisuus ja kansitilan koko. Veneessä sitä onkin kuin järeämmän luokan työkaluissa ja sen pääsee kiertämään vaivatta ympäri.

Lisäksi veneen erityispiirteinä voidaan mainita soveltuvuus vetouisteluun, hyvä näkyvyys ohjaamosta, eli sitä on helppoa käsitellä myös yksin. Ja onhan se normihuvivenettä kookkaampikin.

Yacht Design suunnitteli

Työveneenkin mitat ja vaatimukset lähestulkoon täyttävä veneen suunnittelutyön teki Olli Salmela Yacht Designista Turusta ja siitä urakka alkoi sitten käytännössä.

Veneen sisustus- ja varustelutöistä vastaava Janne Laitinen pitää alumiinivenetyömaata haastavana ja mielenkiintoisena projektina.

– Kun kyseessä ei ole sarjatuotantovene, niin työn edetessä voimme tehdä alkuperäissuunnitelmiin muutoksia ja ennen kaikkia tilaajalle tämä on oiva keino vaikuttaa lopputulokseen.

Jannen mukaan myös varustelussa tulee uusia ratkaisuja tekovaiheessa.

– Vaikka tästä veneestä on olemassa suunnitelmapaperit, se ei ole ihan sama asia kuin esimerkiksi Ikean kaapin kasaaminen piirustuksista.

Vain yksi toiletti

Veneisiin perehtyneenä Jannella onkin omia näkemyksiä mukavuudesta ja käytännöllisyydestä ja nämä näkemykset perustuvat empiiriseen tietoon.

– Kun näitä asioita ajattelee siltä kantilta, niin lopputuloksenkin toivoo olevan mahdollisimman hyvä.

Ja taatusti ei olekaan. Venerakennuksesta mitään ymmärtämättömälle koko projekti näyttää enemmän ja vähemmän Iisakin kirkon rakentamiselta. Pieniä alumiininkappaleita on hitsattu tukirankoihin ja niihin tulee kiinni sitten kaikenlaisia teknisiä laitteita.

Keventääkseen veneenrakennusluentoaan Janne huomauttaa mieliin painuvan huomautuksen.

– Tässä veneessä on se erikoisuus ettei tähän tule kuin yksi vessatila. Aika usein tämänkokoisissa huviveneissä niitä on jopa kaksi.

Vai niin. Sehän on selvä. Samalla logiikalla ajateltuna kun kymmenen neliön veneessä on kaksi vessaa, niin sadan neliön omakotitalossa niitä siis pitäisi olla kaksikymmentä.

Kyllä veneilymaailma on maakravulle käsittämätöntä. Ja tällaiselle köyhälle vielä kallistakin.

Lisätty ke 27.1.2010 | kommentoi

Taatusti kestää.
Arkisto

Muntilan tuulipuiston rakentaminen alkamassa

Uusikaupunki • to 17.1.2013

U:gista uudentyyppinen jäänmurtaja

Uusikaupunki • ti 18.12.2012

Maija Junkola-Lehtosesta tulossa uusi hallituksen puheenjohtaja

Uusikaupunki • ma 17.12.2012

Ajokoirien kettukilvan voitto ja mestaruus Uuteenkaupunkiin

Uusikaupunki • su 16.12.2012

Verokarhu muuttaa Turkuun, verotoimisto asiakkailta pysyvästi kiinni

Uusikaupunki • su 16.12.2012

Lapsen huostaanoton omavaltaisesta jatkamisesta sakkoja

Uusikaupunki • su 16.12.2012

Hoivakoteja nousee U:giin pikavauhdilla, nyt vuorossa Suomen Hoivatilat ja Mainio Vire

Uusikaupunki • la 15.12.2012

Kaupunki ostanee palveluita uudesta Arttu Oy:n hoivakodista

Uusikaupunki • la 15.12.2012

Golf hyvä harrastus nuorille, sopii myös työpaikkojen liikuntaan

Uusikaupunki • la 15.12.2012

Satovahinkoala tänä vuonna 55.800 hehtaaria

Uusikaupunki • pe 14.12.2012

Biovakka Oy:n biokaasulaitoksen laajennus yva-menettelyyn

Uusikaupunki • pe 14.12.2012

Tukea paikalliselle meripelastustoiminnalle

Uusikaupunki • pe 14.12.2012

Uudenkaupungin uusi nuorisovaltuusto valittu

Uusikaupunki • pe 14.12.2012

U:gin päästöt viime vuonna 236.000 tonnia

Uusikaupunki • to 13.12.2012

Kolumni: Onko paikallispolitiikassa vain "kaverista" kysymys?

Uusikaupunki • to 13.12.2012

Seuratuki kasvaa, liikuntaharrastuksen kustannuksia halutaan alentaa

Uusikaupunki • ke 12.12.2012

Valtuusto antoi hallintokunnille juustohöylän ja 3 prosentin säästövaatimuksen

Uusikaupunki • ke 12.12.2012

Sähköiset reseptit käyttöön koko sairaanhoitopiirissä

Uusikaupunki • ti 11.12.2012

Kho ei muuttanut päätöstä kivilouhimo-murskaamon ympäristöluvan kumoamisesta

Uusikaupunki • ti 11.12.2012

Mauri Kontu: Etujärjestöjen lopetettava omien etujen ajaminen kilpailukyvyn hyväksi

Uusikaupunki • ti 11.12.2012

 
Mainoksia
 
Mainoksia

Aluesanomat • Alinenkatu 12 • 23500 Uusikaupunki

Verkkopalvelun säännöt Takaisin ylös