Aluesanomat
Lokakuun alussa voimaan tullut tupakkalain muutos toi uusia rajoitteita tupakkatuotteiden myyntiin, saatavuuteen ja tupakointiin lasten ja nuorten kasvuympäristössä. Tupakkalaki kieltää tupakkatuotteiden hallussapidon ja maahantuonnin alaikäisiltä. Samoin tupakan myyminen tai muu luovuttaminen alle 18-vuotiaille on kiellettyä kaikissa tapauksissa.
Yksityinen henkilö ei siis saa myydä, välittää tai tarjota tupakkatuotteita alaikäiselle.
Lisäksi tupakointi kielletään asunto-osakeyhtiön tai muun asuinyhteisön asuinkiinteistöjen yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa. Asunto-osakeyhtiö on jo aiemmin voinut kieltää tämän järjestyssäännöissään, mutta nyt kielto on laissa. Lisäksi asunto-osakeyhtiö tai muu asuinosakeyhteisö voi kieltää tupakoinnin hallitsemallaan yhteisellä ulkoalueella rakennuksen ilmanottoaukkojen läheisyydessä, lasten leikkialueella ja yhteisillä parvekkeilla.
Tupakointi kielletään myös ulkoalueilla järjestettävien yleisten tilaisuuksien katoksissa ja katsomoissa sekä muissa tilaisuuden seuraamiseen välittömästi tarkoitetuissa tiloissa, joissa osallistujien on tarkoitus olla paikoillaan. Tällaisia tilaisuuksia voivat olla esimerkiksi festivaalit, ulkoilmakonsertit, urheilutapahtumat, erilaiset kilpailut ja näyttelyt sekä elokuva-, teatteri- ja oopperanäytökset.
Savuton Suomi
Kielloilla halutaan tukea erityisesti koulujen ja muiden oppilaitosten samoin kuin seurakuntien, urheiluseurojen ja nuorisotyön ohjaajien päätöksentekoa lasten ja nuorten tupakoinnin rajoittamiseksi. Tupakkalailla halutaan auttaa myös vanhempia heidän kasvatustyössään. Tavoite on suojella lapsia ja nuoria.
Voimaan tulevan tupakkalain säädöksillä edistetään Suomen muuttumista tulevaisuudessa savuttomaksi. Tavoitteeseen pyritään ehkäisemällä nuorten tupakoinnin aloittamista ja tukemalla nykyisten tupakoijien tupakoinnin lopettamista.
Tupakkalaissa esitetty tavoite tupakkatuotteiden käytön loppumisesta edellyttää poliittisten päättäjien sitoutumista tupakoinnin vähentämistyöhön ja tavoitteen niveltämistä osaksi yli hallituskauden kestävää valtiontalouden ja yhteiskuntapolitiikan suunnittelua.
–Tavoitteen lausuminen julki lainsäädännössä on tärkeää siksi, että tupakkatuotteita valmistavat ja myyvät tahot voisivat valmistautua tupakkatuotteiden valmistuksen, jakelun ja tarjonnan lisääntyviin rajoituksiin. Vaarallisuutensa takia tupakkatuotteet eivät ole normaaleja kulutushyödykkeitä vaan pikemminkin rinnastettavissa lääkkeisiin, kasvinsuojeluaineisiin, myrkkyihin ja aseisiin, joiden valmistusta, myyntiä ja käyttöä valvotaan, toteaa Suomen ASH (Action on Smoking and Health) ry:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.
-Kansainväliset ja kotimaiset kokemukset ovat osoittaneet, etteivät vapaaehtoiset keinot toimi tupakasta aiheutuvien haittojen minimoimisessa. Tupakkatuotteiden markkinointi on liiketoimintaa, jota etupäässä säätelevät kaupalliset intressit, hän jatkaa.
Tupakka liiketoimintaa
Tupakkatuotteiden käytön yleisyys perustuu suurimmaksi osaksi sen aiheuttamaan vaikeaan riippuvuuteen. Kun riippuvuus on syntynyt, useimpien käyttäjien on vaikeaa päästä tuotteesta eroon.
-Erityisesti alaikäisten suojeluun liittyvän tupakkalainsäädännön kehittäminen ja säädösten uudistaminen on perusteltua ja välttämätöntä, vaikka toimenpiteiden katsottaisiinkin rajoittavan yksilön ja yhteisön toimintaa, korostaa Hara.
Suomen ASH (Action on Smoking and Health) ry on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö. Toiminta painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn, tavoitteenamme on Savuton Suomi 2040. Tärkeänä työn kohteena on myös alkoholikulttuuriin vaikuttaminen.