Aluesanomat
Säästöpankin Säästämisbarometrin mukaan valtaosa suomalaisista haluaisi panna kuukausittain rahaa säästöön. Vajaa kolmannes suunnitteleekin säästämisen aloittamista tai lisäämistä seuraavan vuoden aikana. Erityisesti naiset ja 25–34-vuotiaat kaipaavat kuitenkin apua säästämisen suunnitteluun ja oman talouden hallintaan.
Säästämisbarometrin tulosten perusteella voidaan sanoa, että säästäminen on suomalaisille hyve. Vastaajista 90 prosenttia kertoi säästämisen olevan hyvä asia, ja suomalaiset selvästi haluavat säästää. Toisaalta tutkimuksesta voi vetää sen johtopäätöksen, että ainakin osa suomalaisista kokee säästämisen käytännössä vaikeaksi, kommentoi Kalannin Säästöpankin toimitusjohtaja Timo Reivonen.
Erityisesti alle 35-vuotiaat vastaajat aikovat joko aloittaa säästämisen tai lisätä säästämistä. Vähiten ansaitsevat olivat niin ikään useimmin säästämisen aloittamisen kannalla.
Ihanteellisimpana pidettiin säästämistapaa, josta saisi halutessaan rahat helposti pois. Tätä säästämistapaa kannatti 59 prosenttia vastaajista. Jopa 44 prosenttia toivoi, että osa palkasta tai muista tuloista siirtyisi automaattisesti suoraan säästöön. Nuorimmat vastaajat olivat muita valmiimpia sitomaan säästönsä säästämismuotoon, josta rahat eivät olisi liian helposti nostettavissa pois.
Enemmän kuin pystytään
Suurin osa vastaajista koki pystyvänsä säästämään enintään 100 euroa kuussa. Valtaosa vastaajista haluaisi kuitenkin säästää tätäkin enemmän: 22 prosenttia vastaajista yli 200 euroa kuussa. Sen sijaan 15 prosenttia vastaajista koki, ettei pysty tällä hetkellä säästämään lainkaan.
-Suomalaisten keskimääräinen kuukausiansio on noin 2.900 euroa, joten 100 euron kuukausittainen säästäminen on erittäin hyvä tavoite. Suuria kuukausittaisia säästösummia keskeisempää on kuitenkin usein pitkäjänteinen ja suunnitelmallinen säästäminen ja raha-asioiden suunnittelu, Reivonen huomauttaa.
Pienet tulot - lyhyt tähtäin
Suomalaisten talouden suunnittelu tapahtuu tyypillisesti lyhyellä tähtäimellä. Vain reilu kolmannes vastaajista kertoi suunnittelevansa raha-asioitaan yli vuoden pituisella aikajänteellä. Naiset ja yli 60-vuotiaat vastasivat useammin, etteivät suunnittele lainkaan omia raha-asioitaan. Naiset kokivat kaipaavansa miehiä useammin myös asiantuntijan apua talouden hallinnan suunnitteluun ja säästämiseen.
-Tutkimuksesta kävi ilmi, että mitä pienemmät vuosittaiset bruttotulot ovat, sitä lyhyemmällä aikajänteellä omaa taloutta suunnitellaan. Reilu viidennes vastaajista kertoi, että kaikki tai lähes kaikki rahat menee kulutukseen ja yli puolet vastaajista haluaisi saada rahansa riittämään paremmin. Omien raha-asioiden suunnittelu pitkäjänteisesti helpottaisi oman talouden hallinta merkittävästi, joten omaan talouteen ja kulutuskäyttäytymiseen kannattaa kiinnittää huomiota, Reivonen kannustaa.
Paras tieto säästämisestä saadaan vastaajien mielestä pankin asiantuntijalta: pankki koetiinkin parhaaksi ja käytetyimmäksi asiantuntijaksi säästämiseen ja talouden hallintaan liittyen. Erityisesti naiset ovat käyttäneet pankin asiantuntijaa tietolähteenään. Nuorilla vastaajilla korostuivat internet, ystävät ja tuttavat sekä vanhemmat tietolähteinä säästämisessä.
-On hienoa, että suomalaiset luottavat pankin asiantuntijoihin säästämiseen ja talouden hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Kaksi viidestä koki pankin tuen tärkeäksi oman taloutensa hallinnassa ja suurin osa vastaajista toivoi pankilta aktiivista roolia myös lasten ja nuorten taloudellisessa opastamisessa. Koen, että tämä rooli sopii meille pankille erinomaisesti, onhan pankkimme perustettu edistämään suomalaisten säästämistä ja taloudellista hyvinvointia, Reivonen summaa.
Säästäväisyysviikko
Säästämisbarometri on osa pankin ”säästäväisyysviikon” viettoa. Tutkimus toteutetaankin jatkossa vuosittain säästäväisyysviikon yhteydessä. Säästöpankit viettävät säästäväisyysviikkoa juuri tällä viikolla tavoitteenaan edistää lasten ja nuorten taloustietoa ja säästäväisyyttä sekä siten taloudellista hyvinvointia.
Lupaus säästää
Säästäväisyysviikko sai alkunsa vuonna 1924 Milanon säästöpankkien kongressissa. Suomessa viikkoa ovat vietetty vuodesta 1926 lähtien.
Tänä vuonna teemana on ”Minä lupaan säästää”. Säästölupauksen kautta pankki haluaa kannustaa lapsia, nuoria ja heidän vanhempiaan pohtimaan omaa arkeaan, siihen liittyviä tavoitteita ja niiden tavoittelemista säästämisen keinoin. Säästölupauksia voi antaa Säästäväisyysviikon ajan Säästöpankin konttoreissa ja verkkosivuilla.
Säästämisbarometri tehtiin ensimmäisen kerran viime syyskuussa Redera Oy:n toimesta. Barometri seuraa suomalaisten suhtautumista säästämiseen ja oman talouden hallintaan liittyviin teemoihin. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti edustavassa kuluttajapaneelissa. Tutkimukseen osallistui 1.044 henkilöä. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat 15 vuotta täyttäneet ja tätä vanhemmat suomalaiset. Tutkimus toteutetaan jatkossa vuosittain.