Aluesanomat
Valmet Automotive ostaa Karmannin avoautojen kattoliiketoiminnan Saksassa ja Puolassa. Autotehdas ja Karmannin pesänhoitajat ovat allekirjoittaneet kattoliiketoiminnan kauppaa koskevan sopimuksen. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta. Taustalla on Valmet Automotiven omistuspohjan laajennus sijoitusrahalla. Pontos Group ja Teolllisuussijoitus sijoittavat kumpikin 10 miljoonaa euroa ja saavat yhteensä 34 prosentin osuuden autonvalmistajasta. Emoyhtiö Metso Oyj järjestää 10 miljoonan euron pääomaruiskeen sisäisenä lainana. Valmet Automotiven keskeinen johto saa suunnatussa annissa ja omalla rahalla pienehkön siivun omistuksesta. Metson omistusosuudeksi jää vähän yli 60 prosenttia.
Karmanni-Kaupan lopullinen toteutuminen edellyttää tarvittavien viranomaislupien saamista. Valmet Automotivesta arvioidaan, että yrityskauppa saataisiin päätökseen ja samalla liiketoiminta siirtyisi sen omistukseen viimeistään tämän vuoden loppuun mennessä.
Yritysosto täydentää Valmet Automotiven palvelutarjontaa yrityksen strategian mukaisesti avoautojen suunnittelu- ja valmistuspalveluissa ja erityisesti komponenttien liiketoiminnassa. Kaupan toteutuessa kattoliiketoiminnasta tulee Valmet Automotiven neljäs liiketoimintalinja suunnittelun, valmistuksen ja liiketoiminnan kehittämispalvelujen rinnalle.
-Tämä yrityskauppa on tähän mennessä merkittävin askel strategiassamme laajentua kansainvälisesti ja kehittyä eturivin laajapohjaiseksi palvelujen toimittajaksi autoteollisuudelle. Avoauton kattojen suunnittelu ja valmistus Karmannilla edustaa alansa huippua, ja sen asiakkaita ovat muun muassa BMV, Daimler, Renault ja Bentley. Karmannin katto-osaaminen täydentää Valmet Automotiven avoauto-osaamista ja lisää myös merkittävästi kapasiteettiamme sekä suunnittelussa että komponenttivalmistuksessa, Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen sanoo.
Korhosen mukaan avoautojen valmistuksen arvioidaan Euroopassa saavuttavan taantumaa edeltävän noin puolen miljoonan auton tason parissa vuodessa. Avoauton kattojärjestelmät vaativat erityisosaamista ja ne hankitaan usein erikoistuneilta toimittajilta.
Henkilökuntaa lisää yli 700
Karmannin avoautojen kattoliiketoiminnassa Osnabrückissa Saksassa ja Zaryssa Puolassa työskentelee tällä hetkellä yli 700 henkilöä, jotka siirtyvät Valmet Automotiven palvelukseen. Ostettavan liiketoiminnan liikevaihdon arvioidaan olevan tänä vuonna noin 180 miljoonaa euroa. Karmann on yksi kolmesta johtavasta kattojärjestelmien toimittajasta noin 25 prosentin markkinaosuudella ja sillä on usealle vuodelle ulottuva tilauskanta.
Valmet Automotive toimittaa autoteollisuudelle suunnittelupalveluja, valmistuspalveluja ja liiketoiminnan kehittämispalveluja. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 56 miljoonaa euroa. Sen palveluksessa on noin 800 työntekijää. Yrityksen päätoimipaikka on Suomessa Uudessakaupungissa ja sillä on toimistot Frankfurtissa Saksassa ja Göteborgissa Ruotsissa. Uusi toimisto avataan vielä tänä vuonna Yhdysvaltoihin.
Uudessakaupungissa valmistetaan tällä hetkellä Porsche Cayman-urheiluautoja, sähköisiä Garia-golfautoja ja Think City -kaupunkisähköautoja. Fisker Karma -hybridiautojen sarjatuotanto alkaa suunnitelman mukaan ensi vuoden tammi-maaliskuussa. Suunnitteluprojekteja on työn alla useille eri asiakkaille.
Omistajapohja laajenee johtoon asti
Valmet Automotiven omistus muuttuu, kun kaksi suomalaista sijoitusyhtiötä Teollisuussijoitus ja Pontos Group sijoittavat puoliksi yhteensä 20 miljoonaa euroa Metso Oyj:n tähän asti täysin omistamaan Valmet Automotiveen. Metso jatkaa enemmistöomistajana ja pääomasijoittajat saavat noin 34 prosentin osuuden Valmet Automotivesta.
Metso vahvistaa aikaisemmin suoraan hallituksen alaisuudessa pidettyä Valmet Automotivea pääomaruiskeella konvertoimalla 10 miljoonan euron sisäisen lainan omanpääomanehtoiseksi lainaksi.
Samalla on sovittu, että Valmet Automotiven keskeinen johto sitoutetaan autonvalmistajaan erikseen toteutettavalla suunnatulla annilla, jonka yhteydessä johto myös sijoittaa omaa rahaa yhtiöön. Metson omistusosuudeksi jää vähän yli 60 prosenttia.
-Valmet Automotive on viime vuosien aikana onnistuneesti suunnannut toimintaansa sopimusvalmistuksen lisäksi autoteollisuuden suunnittelupalveluihin ja sähköautoihin. Yhtiöllä on tällä hetkellä valmistusohjelmassaan kolme uuden sukupolven sähköautoa, ja tänä vuonna jo noin 25 prosenttia yhtiön liikevaihdosta tulee suunnittelupalvelujen myynnistä. Näemme Valmet Automotiven toiminnassa mielenkiintoisia kehitysmahdollisuuksia, mutta koska autoteollisuus ei kuulu Metson keskeisiin asiakastoimialoihin, olemme päättäneet ottaa ulkopuolisia sijoittajia mukaan Valmet Automotiven toiminnan kehittämiseen, vahvistaa yhdessä heidän kanssaan yhtiön pääomapohjaa ja löytää tätä kautta uusia polkuja yhtiön kehittämiseen, Valmet Automotiven hallituksen puheenjohtaja ja Metson CFO Olli Vaartimo sanoo.
Ensimmäisenä askeleena pääomapohjan muutoksen jälkeen Valmet Automotive ostaa juuri Karmannin avoautojen kattoliiketoiminnan Saksassa ja Puolassa.
-Sähköautosegmentti tulee kasvamaan maailmassa seuraavan vuosikymmenen aikana voimakkaasti. Valmet Automotive on vahvan laatuimagonsa ja kaukonäköisen strategiansa ansiosta päässyt tämän kehityksen eturintamaan. Karmannin kattoliiketoiminnan ostaminen vahvistaa Valmet Automotiven yhteyksiä Keski-Euroopan johtaviin autonvalmistajiin ja antaa yhtiölle kriittistä massaa, joka mahdollistaa kattoliiketoiminnan kehittämisen ohella myös kertyneen sähköauto-osaamisen hyödyntämisen ja yhtiön strategisen kehittämisen aivan uudelta pohjalta. Haluamme sijoituksillamme olla mukana tässä kehityksessä”, toteavat Pontos Groupin toimitusjohtaja Kai Becker ja Teollisuussijoituksen sijoitusjohtaja Heikki Vesterinen.