Olli Haapala
Tammi- ja helmikuun runsas lumentulo on merkinnyt tavallista runsaampaa kaduille, pihoille ja katoille kertynyttä lumimäärää. Kattojen lumi voi olla ongelma esimerkiksi ilmanvaihtokanaville, mutta kevään mittaan on odotettavissa ennen näkemätön määrä jalankulkijoille vaarallisia jääpuikkoräystäitä.
Aluepalopäällikkö Timo Lahtinen Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen Uudenkaupungin paloasemalta kertoo, että ”ongelmat ovat tällä hetkellä vielä pienet”.
– Jos lunta on paljon, ajotiet tietenkin kaventuvat, mutta tämän hetkinen tilanne ei ole huolestuttava.
Jääpuikoista ei Lahtisen mukaan ole ollut vaaratilanteita.
– Lumi talojen katolla ei myöskään haittaa palomiesten työtä mahdollisen tulipalon sattuessa.
Kaduille kertyneet suuret lumikasat estävät muun muassa näkyvyyttä ja siten liikennettä. Lumikasat ovat siten uhka liikenneturvallisuudelle.
– Lumikasat ovat näkemäesteitä varsinkin risteysalueilla, joilla liikkujan kannattaa olla tarkkana, sanoo komisario Reijo Pennanen Varsinais-Suomen poliisilaitoksen Uudenkaupungin poliisiasemalta.
Myös tavaraliikenne on vaikeutunut ja kauppojen jakelukuljetukset kärsivät yhä ahtaammiksi käyvistä kaduista. Komisario Pennanen kertoo päivitetyn tilanteen.
– Tiedän että juuri nyt kaupungit tekevät todella paljon töitä lumen kuljetuksen eteen.
Komisario Pennasen mukaan jääpuikot eivät ole tiettävästi aiheuttaneet onnettomuuksia.
– Nyt tilanne on se että lumi sulaa päivällä ja jäätyy yöksi, kuten täällä Mörnessäkin. Vesirännit ovat täynnä ja jääpuikkoja syntyy nopeaan tahtiin. Järjestyslaki sanoo kattojen lumen ja sen sulamisen ja jäätymisen seurausten olevan taloyhtiön kontolla.
Lumen kuljetuksesta pois katujen reunustoilta vastavat kaupungit ja taloyhtiöt. Lumen sulamisen odottaminen puolestaan luo uusia ongelmia, kun kadut ja jalankulkutiet täyttyvät jäällä.
Lumen kuljetuksesta vastuussa olevat voivat vedota pulaan kalustosta, onpa pääkaupungissa kaavailtu varusmiehiäkin mukaan.
– Lumen suhteen täällä ei ole ongelmaa, mutta Helsingissä kyllä, siellä on enemmän luntakin, toteaa aluepalopäällikkö Lahtinen.
Katolla sulavasta lumesta voi olla seurauksena myös vesivahinkoja rakennuksessa.
– Täällä ei ole ollut, ei ainakaan minun tietooni ole tullut. Pääkaupunkiseudulla on vesivahinkoja esiintynyt, mutta siellä onkin vähän erilaiset katot. Täällä on kyllä lapioitu lunta katoilta ja lumikuormia on vähennetty. Nykyinen lumikuormasta ei ole haittaa, mutta metrin lumikerros katolla on jo ongelma, selvittää rakennustarkastaja Heikki Ohralahti Uudenkaupungin rakennusvalvonnasta. Ohralahden mukaan tilanne muuttuisi kokonaan jos vesisade yllättäisi.
Ohralahden mukaan lumikeros katolla on lämpöeriste, joka pitää katon pinnan lämpimänä yläpohjan läpi tulevan lämmön seurauksena.
– Lumi sulaa, ja vaikka ulkona olisi 15 astetta pakkasta, räystäiltä tippuu vettä. Paras siis eristää yläpohja kunnolla lämpövuotojen estämiseksi.